מ 50% סיכוי ל 100% הצלחה
איך מקימים בית כנסת כשעלויות הבנייה מוערכות במיליונים?
האם יש פתרון קסם שיוכל לעזור להגיע למטרה?
מהי האפשרות להגיע למטרה הנחשקת בכסף קטן?
בכתבה שלפניכם תכירו את הכלי שנותן דרך קלה ויעילה להגיע למטרה של בניית בניין מוסדות, בית כנסת, מקווה, חדר קפה, שטיבל, או שיפוץ חדר וכל דבר שרק עולה בדמיונכם.
***
יואל, מנהל עמותה מוכרת, יצא לקמפיין ענק ונרחב למען הקמת בית כנסת. כספים רבים הושקעו בפרסום, מודעות פורסמו על כל לוח, ושלטים נתלו תחת כל עץ רענן. המודעות שעוצבו בצבעים מגוונים מכל רחבי הקשת זעקו וביקשו את התרומה שלכם, שתעזור להקים את הבניין הענק לתורה ולתפילה.
יואל למד את השטח, קיבל עצה ותושייה מבעלי מקצוע, ועבודתו נראתה על גבי הגיליונות. המודעות תיארו את הזכות העצומה ואת החובה של כל אחד להשתתף. אך על פרט אחד הוא החליט לוותר, על הדמיות. 'זו השקעה גדולה מדי', חשב, 'נסתדר בלי זה'.
הקמפיין עלה לאוויר, והכסף החל לזרום מפה ומשם. המתרימים עבדו קשות, אך העמל לא הצדיק את התוצאה. הוא תכנן תרומות גדולות יותר, תורמים רבים יותר, ובעיקר: התלהבות רבה יותר בעיני התורמים. הוא חיפש את הזיקים היוצאים מעיניהם, חיפש ולא מצא.
הוא הסתובב חסר אונים. ההשקעה האדירה של הקמפיין לא הוציאה את התוצאה המבוקשת, קרי: לא כיסתה את ההוצאות. ואם כן במקום פלוס אנו עומדים במינוס ענק. הייאוש החל לכרסם ולאכול בכל פינה.
בניסיון אחרון להציל את המצב, בכאב והחמצה על ההפסד האדיר, הוא ערך ניסיון אחרונה לתקן את המעוות. ועכשיו, בשונה מהחלטתו הראשונית החליט מחוסר ברירה לנסות להציג הכל מחדש, חי ונושם. הוא פנה למשרד הדמיות אדריכליות, שם ניתנה לו היכולת לתת לצופים אפשרות לעמוד מול הבניין הבנוי על תילו כמעט באופן מוחשי, לחזות במו עיניהם בקומות המתנשאות אל על, להיכנס מבעד לשער הכניסה המפואר, ולצפות בחדרים המרווחים, וההיכל? פאר והדר. עכשיו הוא עצמו מסתכל בתמונות שוב ושוב, ועיניו כבר רואות אחרת. כשם שהוא רואה הכל מזווית חדשה, כך יקרה בהמשך עם התורמים.
חבל שלא הגעתי לכאן לפני הכל…
***
מנהלי עמותות, גבאי בית כנסת ומנהלי מוסדות העומדים לפני בניית בניין מוסדות, בית כנסת או כל פרויקט בנייה אחר, עומדים ומתלבטים רבות. הקושי הגדול מובן מאליו: מצד אחד הם כבר משוכנעים בתועלת ובדחיפות הבנייה המתוכננת; אך מצד שני, הם שואלים שוב ושוב, מהיכן מצליחים לגייס סכומי עתק לבניין אותו הם חושקים בכל מאודם, ורוצים כבר לראותו עומד על תילו.
לרוב, בגישה אל גיוס הכספים, מנהלים נוטים לפעמים להתעלם מפתרונות שנראים להם כפתרונות שטוחים, ומנסים לגשש בכסף הגדול. אך הם אינם מצליחים להבין מדוע זה לא באמת עובד.
האמת היא, שאכן הפתרונות הם רבים וגם יעילים – זה פחות וזה יותר. ערבי התרמה, דינרים, מסע התרמות בקרב נגידי עם, ועוד כיוצא באלו. כל אלו הם דברים הכרחיים להצלחת גיוס הכספים.
אך בכל התרמה שהיא, אנחנו עדיין מתמודדים עם בעיה: באיזו דרך אנחנו מציגים את מה שבידינו. בראשו של המנהל מתוכננות תוכניות רבות – במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב הוא עצמו עדיין מבולבל; וכשהוא ניגש להציג את מטרת ההתרמה, אין לו את הכלים הנכונים לכך. איך הוא מתאר את התוכנית לאנשים שלא ראו את המוסד שלו מעולם, ולא ראו את ההתנהלות שלו עד עתה. ובכלל, היאך יתאר גם לאלו שכן מכירים, כיצד זה ייראה אחרת.
בדורנו אנו יש פתרון מדהים לבעיה זו. כלי קסם שנותן תמריץ אמיתי לתוצאה הסופית. שיטה פורצת גבולות של כלל המגביות וההתרמות. זוהי ההדמיה.
כאמור בכל פתרון המסייע להגיע לכסף הגדול, הדבר כרוך בהסברה מאסיבית, שמטרתה לעורר את החושים ולהצית את ההתלהבות. וזה בדיוק מה שההדמיה מסוגלת לעשות.
לא ידמה ולא ישווה מסע התרמה או דינר שהתורם מרגיש שבאים להוציא ממנו כסף, לסחוט אותו למען 'המטרה הקדושה'; לבין דינר בו מוצגים לראווה הדמיות הבניין האדיר והמפואר. עיני התורם כלות בראותו את התמונות המרהיבות, בעיני רוחו הוא כבר מדמיין את המבנה האמיתי, והכיס נפתח כמו מאליו, ומשפך הכספים כבר זורם כלאחר יד לקופת העמותה.
***
ברשותכם, אציג בפניכם את השאלות המוכרות, שכל אחד שואל את עצמו לפני שהוא ניגש לשלב ההדמיות.
שאלה ראשונה: מהי בכלל הדמיה, וכיצד היא עובדת?
והשנייה: באיזה שלב בעצם ניגשים להדמיה: לפני הכנת התוכניות האדריכליות או אחריה?
אם שאלתם, כדאי שתדעו: כיום הדמיות מוכרות היטב בתחום האדריכלות ובענף הבנייה. הדמיות איכותיות וריאליסטיות מאפשרות הצגתו של הפרויקט עוד לפני שמתחילות עבודות הבנייה בפועל.
שלב ההדמיות מחולק לשניים: הדמיות פנים והדמיות חוץ.
הדמיות החוץ מתארות את המבנה מבחוץ: צורת השלד וציפוי האבן וכדומה. בהדמיה זו תתרשמו גם מהכניסות למבנה, המדרגות הרחבות, התאורה החיצונית, וכל מה שאתם רוצים לראות מבחוץ. לעומת זאת, הדמיות פנים מתארות את פנים המבנה: תיאור החדרים והקומות, המדרגות הפנימיות, האריחים והשיש, ואפילו הריהוט – השולחנות והכיסאות, ארון הקודש המפואר והנברשות המשתלשלות.
השילוב בין שתי ההדמיות יביא אתכם ואת התורמים שלכם להיכנס עמוק אל תוככי המבנה, בין מבואותיו וקומותיו, להתלהב ולהתרשם עד עמקי הנשמה.
ולשאלה השנייה, תופתעו לגלות ש…אין כלל מתי ניגשים להדמיה. תלוי מיהו הלקוח ומה מטרתו.
בדרך כלל הדמיות, ובדגש על הדמיות חוץ, מתבצעות רק לאחר התוכניות האדריכליות. כך נצמדים לתוכנית האדריכלית, ובמקביל, העבודה בשטח נעשית בהתאם.
גם בהדמיות פנים באופן כללי דומה, אלא שבהדמיות פנים הדבר מתחלק לשני סוגי לקוחות:
יש לקוחות שמעדיפים שההדמיה תבוצע לאחר תוכנית עיצוב פנים. במקרה זה ההדמיה תבוצע אחד על אחד לפי תוכנית מעצב, הכולל תוכנית גבס, סוגי אריחים וכל הפרטים. ההדמיה מסוג זה היא רק כדי להמחיש את הנתונים, כאמור.
אולם יש לקוחות שאין בידם תוכניות עיצוב פנים, והם נותנים יד חופשית לעיצוב ההדמיה. לפעמים הם אף לוקחים מכך השראה לבנייה בפועל.
***
החלטתם לפנות למשרד הדמיות? מהו המקום שיענה בצורה מושלמת על כל צורכיכם?
שמי ישראל אוירבך,
מנכ"ל סטודיו "מודל הדמיות אדריכליות", עם רזומה של כמה שנים בתחום.
כמו שקראתם, תחום ההדמיות מלווה כיום את רוב ההתרמות בהצלחה מרובה, וברוך ה' בשנים האחרונות זכיתי להיות חלק מהצלחה זו.
- במשך שנים אלו למדתי מהשטח מהם צורכי העמותות בעת גיוס כספים ומסע התרמה. ובעזרת ה' אוכל כיום להתאים לכם חבילה שתמכור את הרעיון שלכם בצורה היעילה ביותר, ותכניס לכם את הכסף הגדול שאפילו לא העזתם לחלום עליו.
- אני זמין בשבילכם בכל עת עד לקבלת התוצאה לשביעות רצונכם.
- אינני מתחיל בעבודה לפני שנכנסתי לעומק יחד עם מנהלי העמותה, והבנתי בדיוק מה עלי לבצע.
- העבודה מבוצעת במקצועיות וריאליסטיות, ברמה גבוהה ובדקדוק – בחשיבה עד הפרט האחרון.
- אני נותן עבודה מהירה. תוך חמישה ימי עסקים הסקיצה בידיים שלכם, על מנת שנוכל להתקדם לתוצאה הסופית.
- בנוסף, חשוב לי שההדמיה אכן תעשה את עבודתה באופן הטוב ביותר, וכבונוס מתנה אני מעניק את ההדמיות על קאפה, על מנת לתת לתורם או לכל מטרה אחרת.
וכאן חשוב לי לציין: לצערי הרב מגיעים אלי לפעמים ברגע האחרון, כאשר עומדים ממש ימים ספורים לפני דינר וזקוקים להדמיה מהירה.
הדמיה נבנית בעבודה מאומצת וחשיבה רבה, פעולה שדורשת לפחות מספר ימים. עם זאת, ניתן במאמץ רב לבצע הדמיה באופן מהיר יותר. אך עדיין בדרך כלל למטרת דינר התרמה זקוקים לסט הדמיות, דבר המצריך עבודה מעבר לזמן הנקוב, ועל כן מומלץ לבוא מוקדם ככל האפשר.
***
לקראת הסיום רק נחדד את ההתחלה, בכמה דוגמאות מהשטח, בהם תיווכחו לדעת מה רב כוחה של ההדמיה. הסיפוק שלי הוא תמיד לקבל את שיחת הטלפון מהמנהל: אין לך מושג כמה הוצאנו מתורם אלמוני בזכותך. רק פתחנו את ההדמיה, ועיניו כמעט יצאו מחוריהן. כפי גודל ה"אוהה" שלו כבר יכולנו לשער את גודל התרומה…
בואו ואשתף אתכם בדוגמא מעניינת שקרתה. מדובר בבניין בית כנסת מפורסם בפאתי עיה"ק ירושלים, שהגבאי הזמין סט הדמיות עבור משא התרמה לצורך שיפוצו. בעת הגשת הפרויקט לגבאי בית הכנסת, ביקש הלה אם אוכל להוריד מעט מהתפאורה המקושטת, כמו נברשות יוקרה שהצבתי על הקירות הפנימיים. הוא נימק את דבריו בכך שאינו רוצה להכניס את מתפללי הבית כנסת לאשליה, שכך באמת ייראה הבניין, בו בזמן שאין לו את התקציב לזה, והוא אף לא חולם להגיע אליו. הסברתי לו שבהדמיה, בפרט כשמדובר בעיצוב חופשי, כדאי ואף מומלץ לפאר כמה שיותר. ולהיפך – ככל שיהיה מרשים יותר, תהיה לו עבודה קלה יותר. הגבאי אכן נענה לעצתי, והחל במסע ההתרמה עם ההדמיות המדהימות.
לפני כחצי שנה יצא לי לעבור ליד בית הכנסת המדובר. הבחנתי שכבר החלו בשיפוצים בתוככי בית הכנסת. סקרנותי גברה, ונכנסתי להבחין מקרוב אחר הנעשה. אני מביט פה ושם, ולהפתעתי אני שם לב ומבחין ב-נברשות מפוארות המעטרות את הקירות. מיד הרמתי טלפון מתפלא לגבאי בית הכנסת, שאמר בזמנו שאין תקציב לנברשות. תשובתו הייתה מפתיעה עבורו, ועבורי פחות: ההדמיות עשו את עבודתן להפליא, והצליחו אף להכפיל את הסכום המתוכנן.
דוגמא נוספת מספרת על גבאי בית כנסת שהתקשר אלי באושר לאחר חודשים ספורים שסיימתי לו עבודת הדמיה לאוצר הספרים. הוא סיפר שברוך ה' ה'אוצר' עומד על תילו, ואין בפיו להודות על ההדמיה שעשתה היטב את העבודה, וזאת לאחר ששנים תכננו את בניית אוצר הספרים לרווחת הלומדים אך הכל נשאר רק בגדר תכנון, וכעת זכו לחנוך אותו.
לסיכומו של דבר: כשבתוכניתכם להקים או לשפץ מבנה, או לחדש ריהוט, הנכם זקוקים למזומנים על מנת להתקדם ביעדים שהצבתם לעצמכם, ותעשו כל שביכולתכם על מנת להגיע לכך. הדרך הקלה להציג בפני התורמים את תוכניותיכם, היא ההדמיה שתעשה לכם את העבודה בצורה קלה ונוחה.
חשוב גם לזכור את הפתגם שלפעמים צמצום הראש בכסף הקטן, מונע מהכסף הגדול לבוא. חשבו קצת מחוץ לקופסה ותגיעו למקומות רחוקים!
אז קדימה – בהצלחה!